Praktijkvoorbeeld Mevrouw De Vries

Mevrouw De Vries vindt douchen heerlijk, maar weigert zich uit te kleden. Hoe ga je daar als zorgverlener mee om?

Om dit te bepalen doorlopen de zorgverleners van mevrouw De Vries de stappen van deze tool.

De zorgverleners willen de tool bij mevrouw De Vries gebruiken om te bekijken of zij de zorg beter kunnen laten aansluiten bij haar beleving en om te toetsen of de zorg die zij bieden voor mevrouw de Vries onvrijwillig is.

Stap 1 Verzamel informatie

De zorgverleners verzamelen informatie over het gedrag, verzet, de beleving en waarneming en de cliëntervaring van mevrouw De Vries.

Bij mevrouw De Vries ziet dat er zo uit:

  • Gedrag: Als de verzorgende het nachthemd van mevrouw De Vries uit wil trekken, begint zij te roepen: ‘niet doen, het is zo koud’. Wanneer de verzorgende haar vertelt dat ze onder de warme douche gaat en dat ze daarom haar nachthemd uit moet doen, duwt mevrouw De Vries haar handen weg en begint te huilen.
  • Verzet: Ja, mevrouw De Vries verzet zich. Dat weet je doordat zij roept ‘niet doen’, de handen van de verzorgende wegduwt en vervolgens begint te huilen. Dit weet je ook doordat de verzorgende aangeeft dat dit gedrag niet passend is bij mevrouw De Vries in vergelijkbare situaties.
  • Beleving en waarneming: Mevrouw De Vries heeft gevorderde dementie van het Alzheimer-type, waardoor haar beleving van de werkelijkheid veranderd is. Bij haar betekent dit dat ze vooral reageert op de kou die zij ervaart bij het uittrekken van het nachthemd. Die kou vindt ze niet fijn. Zij beseft niet dat ze hierna onder de warme douche mag die ze, als ze er eenmaal onder zit, zo lekker vindt.
  • Cliëntervaring: Mevrouw De Vries, die douchen heerlijk vindt, begrijpt niet waarom zij haar nachthemd uit moet trekken terwijl zij het al koud heeft. Door het nachthemd uit te trekken krijgt zij het nog kouder.

Stap 2 Schat de situatie in

Sluit de zorg aan bij de beleving van de cliënt? Ervaart de cliënt onvrijwillige zorg? Zo ja, hoe vervelend denk jij als zorgverlener dat de cliënt deze zorg vindt?

De zorgverleners van mevrouw De Vries zijn het (op basis van de verzamelde informatie bij stap 1) eens, dat het voor het douchen uittrekken van haar nachthemd voor mevrouw De Vries een vorm van onvrijwillige zorg is. Mevrouw De Vries vindt dit niet fijn want ze heeft het koud, toont duidelijk verzet en laat op deze manier weten dat zij niet instemt met deze vorm van zorg. Haar beleving en verzet zijn te begrijpen vanuit haar situatie. Doordat mevrouw De Vries dementie heeft, beleeft zij de werkelijkheid anders. De zorgverleners weten dat mevrouw De Vries een warme douche wel als prettig ervaart. Het verzet lijkt dus niet gericht tegen het douchen.

Stap 3 Neem een besluit

De zorgverleners van mevrouw De Vries besluiten om andere manieren te bedenken, zodat het gaan douchen voor mevrouw De Vries op een aangename manier verloopt.

De zorgverleners weten dat mevrouw De Vries een hekel heeft aan kou. Ze weten ook dat mevrouw De Vries het douchen zelf heel lekker vindt. Als eerste alternatief gaan ze de badkamer van mevrouw De Vries voorafgaand aan het douchen extra verwarmen en zetten zij de douche vast aan. Op deze manier wordt mevrouw De Vries uitgekleed in een warme badkamer en ziet zij de warme straal waar zij zo onder mag. De zorgverleners spreken af over een aantal weken te evalueren of deze zorg beter aansluit bij de beleving van mevrouw De Vries. Als dit niet het geval is dan doorlopen zij de stappen van het Wegingskader opnieuw.

icon_voorbeeld

Belangrijk: elke situatie is anders!

Dit voorbeeld is bedoeld ter illustratie. Bij een andere cliënt kan de afweging anders zijn.
Klik hier voor meer praktijkvoorbeelden.