Mevrouw van Dam is de hele dag opzoek naar een telefoon om mee te bellen. Ze wil graag contact maken met haar ouders. Ze belt het nummer waar inmiddels al lang andere mensen wonen. Want de ouders van mevrouw van Dam leven niet meer. In de middag wordt ze altijd erg onrustig. Hoe ga je daar als zorgverlener mee om?
Om dat te bepalen doorlopen de zorgverleners van mevrouw van Dam de stappen van Het Wegingskader.
De zorgverleners willen de tool bij mevrouw van Dam gaan gebruiken om de zorg beter te laten aansluiten bij de beleving van mevrouw van Dam en om te toetsen of de zorg die zij bieden, onvrijwillig is.
De zorgverleners van mevrouw van Dam zijn het (op basis van de verzamelde informatie bij stap 1) eens, dat het niet kunnen bellen voor mevrouw van Dam een vorm van onvrijwillige zorg is. Terwijl dit een sterke behoefte is bij mevrouw van Dam, weten zij van haar zoon. Het niet kunnen bellen vindt mevrouw van Dam niet fijn want ze wil horen van haar ouders hoe het met ze gaat.